Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Brexit zaszkodzi polskim przedsiębiorcom? "Liczymy, że Brytyjczycy zachowają obecny wygląd Europy"

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
Wystąpienie Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej będzie miało wpływ na życie blisko 900 tys. Polaków, mieszkających i zarabiających w Zjednoczonym Królestwie. Obawy mają również przedsiębiorcy, którzy zainwestowali na tamtejszym rynku.

- To wielka niewiadoma i pole potencjalnego ryzyka. Brexit będzie oznaczać straty - przyznaje w rozmowie z money.pl Konrad Marchlewski, wiceprezes Atlas SA.

Jakiego rodzaju to straty? Najpierw spójrzmy na skalę - Instytut Sobieskiego szacuje, że rocznie Polacy dokładają do brytyjskiego PKB średnio 7 mld funtów. Nasi rodacy założyli w Wielkiej Brytanii do tej pory ok. 40 tys. firm, a wartość naszego eksportu do Zjednoczonego Królestwa ma w tym roku przekroczyć 57 mld zł.

Jak wynika z analiz Euler Hermes, opuszczenie przez Wielką Brytanię Wspólnoty, bez umowy o wolnym handlu (FTA), może doprowadzić do gwałtownego wzrostu liczby upadłości. Szacuje się, że w związku z Brexitem przynajmniej połowa Polaków pracujących na Wyspach będzie zmuszona zrezygnować z zatrudnienia na Wyspach. Wpływy stracą też przedsiębiorcy. Według prognoz ekonomistów Euler Hermes, deficyt w eksporcie polskich towarów sięgnie nawet 700 mln euro, czyli około 3 mld zł.

Najdotkliwiej odczują to eksporterzy artykułów spożywczych - ich straty mogą sięgnąć 100 mln euro rocznie. Z podobnymi problemami powinni się liczyć również producenci RTV i AGD, chemii, mebli czy części do maszyn oraz materiałów budowlanych.

Exodus Polaków to cios dla firm

Do opuszczenia Wysp zmuszonych może zostać nawet 400 tys. naszych rodaków - wynika z szacunków Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych. Jak wynika ze statystyk ujmujących numery identyfikacji podatkowej, od 2012 r. właśnie tyle osób nie ma jeszcze możliwości uzyskania prawa stałego pobytu (są krócej w Wielkiej Brytanii niż ustawowe 5 lat).

- Duże znaczenie będzie miał dla nas los Polaków po Brexicie. To duża grupa klientów na Wyspach, którzy korzystają z naszych produktów i polecają je Brytyjczykom. Jeśli wielu opuści Wielką Brytanię, będzie to oznaczać dla nas straty na tamtym rynku - przyznaje w rozmowie z money.pl Konrad Marchlewski, wiceprezes Atlas SA.

Obecnie w Wielkiej Brytanii dostępnych jest ponad 200 produktów oferowanych przez spółkę pod markami: Atlas, Aval czy Dolina Nidy, Izohan, Izolmat i Nexler. Wśród nich są również takie, które uzyskały certyfikat British Board of Agreement, jak np. złożone systemy dociepleniowe, tynki, kleje do płytek, fugi, silikony, hydroizolacje, systemy podłogowe, zaprawy murarskie i remontowe, itd. - To dla nas atrakcyjny rynek. Mniej konkurencyjny i oferujący wyższe zarobki - zaznacza Marchlewski.

Grupa stale rozwija sieć dystrybucji w Anglii, Walii i Szkocji. Jak przekonuje prezes finansowy Grupy Atlas, secesja Królestwa z UE to potencjalne zagrożenie dla wszystkich zagranicznych przedsiębiorców.

- To otwiera pole ryzyka. Trudności administracyjne, podatkowe, kwestia kursu waluty itp. Trudno oszacować wszystkie konsekwencje, bo Brexit to dla wszystkich wielka niewiadoma - argumentuje.

Nie zmieniają planów, ale się przygotowują

Właśnie z powodu tej niewiadomej wiele obecnych na rynku brytyjskim firm nabiera wody w usta. Przykładem może być grupa LPP, właściciel takich marek jak: Reserved, Tallinder, Cropp, House, Mohito czy Sinsay. W grudniu ub. r. firma zainwestowała 675 mln zł w wynajem lokalu na ekskluzywnej Oxford Street, gdzie oferuje ubrania pod marką Reserved.

Zapytaliśmy więc LPP o ewentualne skutki Brexitu dla planów firmy na rynku brytyjskim, jak również o ewentualnie podjęte kroki w celu ograniczenia ryzyka. - Nie będziemy komentować sprawy na obecnym etapie - poinformowała nas Marta Chlewicka, rzecznik LPP.

- Istotna może być tu świadomość, że referendum nie oznacza automatycznie wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii, ale rozpoczęcie żmudnego, co najmniej 2-letniego procesu negocjacji i ponownego ustalenia relacji między UE a Wielką Brytanią - wyjaśnia Jakub Wojnarowski, zastępca dyrektora generalnego Konfederacji Lewiatan.

Dlatego firmy, które postanowiły wejść na brytyjski rynek, nie wycofują się w panice ze swoich planów. Oknoplast, polski producent okien PCV, zamierza zawalczyć o angielski rynek w przyszłym roku. - Perspektywa wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej może ten proces skomplikować, co niestety może oznaczać jego przesunięcie w czasie - przyznaje prezes Mikołaj Placek.

To właśnie relatywnie spójne prawodawstwo, a szczególnie możliwość swobodnego przepływu towarów i usług w obrębie UE powoduje, że polskie produkty mogą bez większych przeszkód pojawiać się na zagranicznych rynkach i być konkurencyjnymi w stosunku do produktów lokalnych.

- W przypadku wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii musimy liczyć się z nowymi przeszkodami formalnymi, podatkami czy ograniczeniami, które spowodują, że koszty eksportu mogą wzrosnąć. Nie oznacza to, że w przypadku Brexitu Oknoplast zawiesi swoje plany wejścia na rynek brytyjski - zapowiada Mikołaj Placek.

Planów nie zmienia również Zbigniew Inglot. Prezes najbardziej znanej polskiej marki kosmetycznej zapowiada wręcz dalszy rozwój na Wyspach, mimo ewentualnych komplikacji formalnych związanych z secesją.

- Przewidujemy intensywny rozwój marki na rynku angielskim. W niedalekiej przyszłości planujemy pojawić się w kilku prestiżowych lokalizacjach w Londynie, takich jak: Oxford Street, Regent Street oraz Covent Garden - zapewnia money.pl. - Ponadto, trwają rozmowy z potencjalnymi partnerami, którzy chcą wprowadzić produkty Inglot również do innych angielskich miast.

Jak przyznaje prezes firmy Atlas, wszystkim skutkom Brexitu firmy działające na tamtym rynku nie są w stanie zapobiec, ani ich przewidzieć, ale powinny przygotować się na ewentualny czarny scenariusz.

- Odpowiednio wcześniej dostosowujemy nasze ryzyko finansowe. Przynajmniej tyle możemy zrobić - podkreśla prezes Konrad Marchlewski.

Jaguar i Johnny Walker ostrzegają przed Brexitem

Sondażowo różnica głosów między zwolennikami Brexitu, a jego przeciwnikami jest niewielka. Przyszłość Zjednoczonego Królestwa stoi wiec pod znakiem zapytania. Jednak świadomość ryzyka związanego z opuszczeniem UE przez Wielką Brytanię rośnie każdego dnia wraz z informacjami o postawach Brytyjczyków oraz z kontaktów z partnerami gospodarczymi - zauważa Konfederacja Lewiatan.

Zarówno czołowi przedstawiciele brytyjskiego biznesu, jak i działający na tym rynku zagraniczni przedsiębiorcy przekonują Brytyjczyków o korzyściach pozostania w strukturach UE. Szefowie takich spółek jak: Virgin Group, Toyota UK, Vauxhall, Jaguar Land Rover, BMW, GKN i Magal Engineering mówią w tej sprawie jednym głosem - "STAY IN".

Koncern motoryzacyjny Jaguar, gigant energetyczny EDF Energy, jak i koncern Diageo, do którego należą m.in. marki Johnny Walker, Smirnoff czy Guiness, wystosowali listy do swoich pracowników ostrzegając przed skutkami Brexitu.

Polscy przedsiębiorcy liczą przede wszystkim na to, że racjonalizm zwycięży i Brytyjczycy pozostaną w Unii. - Co innego sondaż, a co innego realna decyzja. Socjologicznie przesłanki pokazują, że wszelkie ruchy "buntu" zawsze zdobywają w sondażach przewagę, ale kiedy przychodzi do decyzji, zwycięża zachowawczość. Ludzie na ogół nie lubią zmian i wiążącego się z nimi ryzyka - ocenia Konrad Marchlewski, wiceprezes Atlas SA.

Podobnego zdania jest prezes Oknoplastu. Dla obu widmo odejścia Zjednoczonego Królestwa z UE nie będzie końcem świata, ale nie spodziewają się, aby to faktycznie nastąpiło. - Mamy już doświadczenia z rynkami spoza Unii, jak np. w Norwegii, w której działamy od początku tego roku. Liczymy jednak, że Brytyjczycy będą chcieli zachować obecny wygląd Europy - podkreśla Mikołaj Placek, prezes Oknoplast.


Money.pl



Dzisiaj
Czwartek 28 marca 2024
Imieniny
Anieli, Kasrota, Soni

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl


otoolawa.pl © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl